چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱
۰ نفر

اگر یک ساختمان حداقل ۳ سالن نمایش داشته باشد از آن به‌عنوان پردیس سینمایی یاد می‌کنند. این پردیس‌های سینمایی در واقع مجموعه بزرگی از ارائه خدمات تفریحی، تجاری و فرهنگی به مخاطبان ارائه می‌دهند. اینکه اولین پردیس های سینمایی در چه سالی در تهران ساخته شد، حکایت خواندنی دارد.

سینماهای مدرن

همشهری آنلاین- زهرا سرویان : در تهران نخستین پردیس سینمایی با راه‌اندازی سینما شهر فرنگ (آزادی) از سال ۱۳۴۸ ساخته شد. اما بعدها به مرور زمان برای توسعه فرهنگ و هنر و همچنین تأمین نیاز علاقه‌مندان به هنر هفتم به تعداد پردیس‌های سینمایی شهر تهران اضافه شد. در این بخش به معرفی تعدادی از پردیس‌های قدیمی شهر تهران به روایت مهرشاد کاظمی، تهران‌پژوه، می‌پردازیم.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

تماشای فیلم به صرف خرید و گشت‌وگذار

سینما آزادی: از این سینما باید به‌عنوان سینمای دل‌سوخته یاد کرد؛ چون در این نیم قرن و اندی عمری که دارد چندین بار دچار حریق شده است. این سینما که سوم اردیبهشت سال ۴۸ با اکران فیلم مارلیک در محدوده عباس‌آباد افتتاح شد در سال‌های ۵۵، ۶۹ و۷۶ آتش گرفت و چند سالی هم تعطیل شد تا سرانجام در سال ۸۶ دوباره بازسازی و در ۱۲ طبقه افتتاح شد. سینما آزادی چهار سالن اصلی برای نمایش فیلم دارد.

اریکه ایرانیان: یکی از نخستین پردیس‌های سینمایی شهر تهران که روزهای افتتاحش حسابی سر و صدا کرد، سینما اریکه ایرنیان بود. این سینما سال ۱۳۷۹ با یک سالن اصلی به ظرفیت ۸۰۶ نفر و سه سالن کوچک‌تر مجهز به سیستم صدای دالبی افتتاح شد. این مجموعه سینمایی سالن نمایش تئاتر هم دارد که در محدوده فرحزاد تهران در مجتمع تجاری اریکه ایرانیان راه‌اندازی شد. البته این سینما چند سالی تعطیل بود تا اینکه از خرداد ماه امسال فعالیت هاش با ۴ سالن سینمایی از سر گرفته شد.

پردیس سینمایی تماشا: این سینما در نیمه دی ماه سال ۱۳۸۵ با نمایش فیلم «میم مثل مادر» در همسایگی بازار مبل تهران افتتاح شد. این مجتمع فرهنگی سه سالن سینما با ظرفیت ۶۱۷ نفر دارد.

پردیس سینمایی رازی: پردیس سینمایی رازی این روزها یکی از پر مخاطب‌ترین پردیس‌های سینمایی شهر تهران است که سال ۱۳۸۷ در بوستان رازی با یک سالن اصلی با ظرفیت ۱۶۰ نفر و یک سالن کوچک‌تر با ظرفیت ۶۰ نفر افتتاح شد.

پردیس سینمایی ملت: آبان ماه سال ۱۳۸۷ این پردیس ابتدای بزرگراه نیایش و حوالی پارک ملت راه‌اندازی شد. این پردیس زیبا چهار سالن نمایش دارد که به‌صورت میانگین هر کدام حدود ۲۶۵ نفر ظرفیت دارند. البته یک سالن کوچک۳۰ نفری هم در مجتمع قرار دارد. گالری بزرگ این مجموعه که برای برگزاری نمایشگاه‌های آثار تجسمی در نظر گرفته شده و سالن نمایش ۳۰ نفره مجموعه در این طبقه هستند.

پردیس‌های سینمایی چهارسو در خیابان جمهوری، مجتمع تجاری کوروش در بزرگراه ستاری، مجتمع تجاری ایران‌مال در بزرگراه شهید همت از دیگر پردیس‌های سینمایی معروف شهر تهران است.

کد خبر 879977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha